Thursday, January 12, 2012

PERKARA ASAS BUKA KOLAM MANCING

Kebanyakkan orang yang dah lama bekerja mesti teringin nak buka bisness sendiri.. disebabkan pengalaman aku ni lebih cenderong pada perikanan so aku ceritalah pasal perikanan saja yer..
1 . Modal
macam biasa mana-mana perniagaan mesti perlukan modal. Apa yang perlu kita tau dalam nak buka kolam memancing ni kita kena fikirkan modal nak buat kolam (korek tanah),sewa kolam untuk yang menyewa,pagar,buat tempat berteduh,lampu,kemudahan lain dan yang paling penting untuk masukkan jumpalah ikan yang tepat untuk sebuah kolam yang baru.  Untuk awal2 ikan yang perlu dimasukkan memang makan modal yang tinggi. Kurang ikan dalam kolam nanti tak naik lak bila orang datang mancing.
2 . Lokasi
Lokasi di mana sesebuah kolam tu dibuka pun penting gak. Pastikan kolam yang ingin di buka tu mempunyai kawasan parking. Janganlah buat kolam tempatnya x ada orang duduk dan berbukit-bukit plak tu.. Susah pemancing nak mencari 1 hal.
3 . pembekal ikan
Pastikan dah survey beberapa pembekal ikan untuk hantar ikan ke kolam mancing.. Pastikan harga , kualiti ikan, back ground pembekal yang di ambil tu bersih. Kalau boleh jangan melalui orang tengah suruh cari pembekal ikan sebab harga dah tinggi sikit. Nak kena “diri sendiri” rajin mencari pembekal ikan baru betul. Walau 30senlah  orang tengah ambik dari 1 kg ikan. (nampak sikitkan baru 30sen ) Cuba bayangkan kalau 1 tan kita ambik order. Dah berapa ratus kita rugi duit kita melalui orang tengah.. (RM300 untuk 1 tan tau) Untuk kolam baru 1 tan ikan memang x cukup. Kita kena masukkan 2/3 tan baru cukup best kolam tu.
4 . Promosi
Lepas masukkan ikan dalam kolam kenalah biarkan dalam 1/2 minggu barulah di buka.. Selalunya di awal2 ni nak bagi tau kolam baru buka adalah dengan buat PERTANDINGAN MEMANCING.
6 . Sifat positif
Maksud ni sebagai peniaga dan sebagai tauke kolam.. Adat kalau ada masa kita jatuh tu.. Cuba selidik dan bertanya pada yang lebih berpengalaman kenapa dan mengapa.

2 comments:

  1. Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


      Delete