Tuesday, February 9, 2010

TANGKAP JELAWAT (VIDEO)

video

TANGKap PATIN (VIDEO)

video


IKAN YG PALING PANDAI LOMPAT TINGGI


ini pula kolam ternakan ikan jelawat...
klu tak pandai tarik jaring... ikan ni xdapat nak dikumpulkan untuk ditangkap sebab ikan ni pakar dalam melepaskan diri!!
tengok tinggi tak ikan ni lompat


ikan ni sedang melompat tuk melepaskan diri ni..

setelah dikumpul di dalam jaring....


terpaksa menahan ikan dari melepaskan diri...


ikan yang dah ditewaskan... ikan ni belum mati cume di pengsankan. klu tak dipengsankan,ikan ni mudah mati sebelum sampai ke destinasi yg nak di tuju.

"selamat aku tak ditangkap"


akhirnya berjaya melepaskan diri gak... huhuhuhu


tak boleh nak buat apa2 time ni..


enjoy tangkap ramai2.

OPERASI TANGKAP IKAN PATIN ( ANTA PAHANG )

AKTIVITI NI dijalankan di kolam ternak...

PATIN ALBINO NI...


TIMBAN BETUL2... JANGAN LEBIH & JANGAN KURANG!!

ACARA MEMBALING IKAN!!

BESO IKAN SAMA DENGAN ANAK TOKEY!!

CEPATLA TANGKAP PIC!! BERAT NI!!!

mengasingkan ikan untik dibela lagi biar jadi besarrr



beramai2 memunggah ikan.... lagi ramai lagi cepat beress.

salah sekor ikan patin yg dibiarkan besar



ikan dikumpul di dalam jaring memudahkan kerja menangkap n mengasingkan ikan

Sunday, February 7, 2010

JENIS-JENIS IKAN

Minggu yang lepas aku cerita pasal jenis2 kolam yang boleh di buat untuk penternkkan ikan air tawarkan… Mungkin tak serba lengkap tapi untuk pengetahuan bersama bolehla kot..
Hari ni aku nak cerita jenis2 ikan air tawar yang DI BELA DI KOLAM TERNAK AKU YE.. Aku xnak cerita ikan2 air tawar yang lain sebab pengetahuan aku hanya pada apa yang aku ternak je..Apa yang di ternak itula yang aku ceritakan..
Di bawah ni adalah jenis2 ikan yang di ternak di kolam aku.. Ilmu ni kita bersama kongsi ye. Kalau ada yang terkurang tu xsalah untuk beri komen.. Segala pendapat amat dihargai.

JENIS-JENIS IKAN

patin biasa

patin albino

tongsan emas

tongsan sisik halus

talapia merah

baung

sepat & sembilang afrika
jelawat
rohu
______________________________________________________
Kat atas ni ikan-ikan yang biasa di bela kat kolam aku. Nak ikutkan banyak lagi ikan2 air tawar yang lain tapi ku hanya ubuh gambar2 yang biasa aku ternak.
Ikan yang paling banyak aku ternak ikan patin, pacu dan sembilng je… Itula ikan komersil yang di ternak di kolam ni. Pada yang teringin nak buka kolam tu ada serba sedikit ilmu yang aku nak kongsi bersama ye.